Stitch
Aktuellt

“Våra” tjejer i Sydisen!

Bild: Lars Brundin/Sydsvenskan

I dagens fredagsbilaga i Sydsvenskan kan vi läsa en stor dubbelsidig artikel om “våra” extremt duktiga tjejer bakom märket NHORM. Varför vi säger våra är för att vi är stolta att faktiskt ha haft Hanna som vår gemensamma elev på Modefabriken, då tösabiten var i begynnelsen av sin karriär och har kommit långt sen dess. Vi håller alla tummar för ett samarbete!

Heja er!! Puss o kram från Fröken och Fröken!!

 

(Artikeln är låst. Kopia nedan)

 

Modeduon Nhorm: ”Att flytta till Malmö var som att komma hem”

På bara fyra år har Nhorm blivit en stor snackis i modevärlden och tidigare i år belönades de med Nöjesguidens Malmöpris i modekategorin. Nu berättar duon bakom Nhorm om vårkollektionen som snart är klar, den kommande webbshopen och vad som låg bakom flytten från Stockholm till Malmö.

Nhorm är ett av Sveriges just nu hetaste modemärken. Bakom Nhorm står Malmöborna Hanna Rudebeck och Mathilda Nilsson.Bild: Lars Brundin
Högsommarsolen ligger på mot de stora fönsterrutorna och förvandlar lokalen på Sofielundsgatan till en bastu. I ett av rummen står ett ritbord uppställt. På en klädhäst hänger kostymbyxor med dragsko och pressveck och en brun fransklänning med sötvattenspärlor – delar av det som ska bli Nhorms kommande kollektion.
Ett och ett halvt har gått sedan modeduon bakom Nhorm packade flyttlasset från Stockholm till Malmö – och Mathilda Nilsson och Hanna Rudebeck beskriver flytten som en stor lättnad.
– Vi hade pratat om att flytta till Berlin men jag har bott många år i Malmö, min kille har bott här under alla år och Mathilda är från Skåne – så det kändes som att vi flyttade hem, säger Hanna Rudebeck.
 
De beskriver scenen i Malmö som snällare och mindre tävlingsinriktad än i Stockholm. Närheten till allt gör att de dessutom hinner ha ett liv utanför jobbet – även om det ofta innebär att de får boka in gemensamma träningspass för att hinna.
Utöver arbetet med Nhorm jobbar de extra som designer på varsitt Malmöbaserat klädmärke: Mathilda på Polar Skate Co. och Hanna på Tres Bien.
Sjalar har varit återkommande inslag i Nhorms kollektioner. Gärna ska en sjal enkelt kunna förvandlas till en kjol eller en topp.Bild: Lars Brundin
De möttes när de gick en förberedande utbildning i modedesign på Textilhögskolan i Borås 2010. När de fortsatte sin utbildning på olika håll, Mathilda Nilsson på Konstfack i Stockholm och Hanna Rudebeck på Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn, höll duon kontakten.
– Vi funkade bra ihop och var rätt bra på att ge feedback till varandra – så jag tror det var då tanken till Nhorm föddes, även om vi gjorde ganska olika saker, säger Mathilda Nilsson.
På vilka sätt var ni olika?
– Matilda gör mycket prints, säger Hanna Rudebeck.
– Och du gör draperingar, fyller Mathilda Nilsson i.
– Jag tycker alltid att du har haft ett cleant uttryck men samtidigt lyckas du ta in funktion – jag är mer fluff. Det har vi alltid sagt, säger Hanna Rudebeck.
Nhorm jobbar just nu på nästa års vårkollektion som de ska visa upp under Stockholm Fashion Week i slutet av augusti.Bild: Lars Brundin
I tidigare kollektioner har de återkommande lekt med koncept och teman. Till exempel hade kollektionen de presenterade på Paris Fashion Week förra hösten surf- och strandtema. I höstkollektionen från 2015 samarbetade de med den Malmöbaserade smyckesdesignern Sara Robertsson och skapade plagg där smyckena var avgörande för att plagget skulle kunna bäras.
– Vi jobbar mycket med koncept. Ingen av oss är egentligen så intresserad av det klassiska kollektionstänket. Ju mer jag har lärt mig om mode, desto mindre vill jag gå den klassiska vägen, säger Hanna Rudebeck.
Nhorms första modevisning ägde rum i 2014 på Galleri Riis i Stockholm med bland andra Hanna Rudebecks mamma som modell. Redan då väckte duons designer uppmärksamhet – men det var med sin visning på Berns under modeveckan i Stockholm 2016 som Nhorm nådde ut till en bredare publik.
De har sällan en målgrupp i tanken när de designar. Och ett av deras signaturplagg, en t-shirtklänning med synliga sömmar, bärs såväl av duon själva, som av deras vänner och deras egna mammor.
– Vi vill att det ska vara klassiskt och elegant. Vi har pratat mycket om att vi vill att det ska vara lite damigt. Det är något som Prada alltid har gjort bra, tycker jag. Jag ser en liten tant framför mig när jag hör ordet damigt – men en tant som är supercool, säger Hanna Rudebeck.
– Hon har magväska, lägger Mathilda till med ett skratt.
Mathilda Nilsson visar upp ett plagg från den kommande vårkollektionen.Bild: Lars Brundin
I den kommande höstkollektionen har de tillåtit sig att återanvända några av de tekniker och modeller som de skapat för tidigare kollektioner, idéer och utföranden som de menar är typiska för Nhorm.
– Det tror jag är en av anledningarna till att den här kollektionen har gått så lätt att göra. Vi har tillåtit oss att upprepa oss och hittat vår grej, säger Hanna Rudebeck.
I den kommande vårkollektionen syns bland annat en brun t-shirtklänning med fransar och sötvattenspärlor. En liknande klänning i vitt är en del av duons aktuella höstkollektion.
– Det finns alltid en aftonklänning i våra kollektioner. Men det handlar om kontraster – till exempel att aftonklänningen är mer av en t-shirt med sötvattenspärlor, något som kanske anar ses som ”tacky”, säger Mathilda Nilsson.
T-shirtklänningen med synliga sömmar är ett av Nhorms signaturplagg som de har gjort i olika varianter.Bild: Lars Brundin
Trots att Nhorm fick stor uppmärksamhet genom sin klassiska visning på Berns 2016 så presenteras den kommande kollektionen på ett mer Nhorm-typiskt vis. Den visas under Stockholm Fashion Week i samband med att stylisten Nicole Walker släpper ett fanzine och det blir ingen klassisk catwalk – utan ett mer avslappnat upplägg.
– Det kommer att vara ett begränsat antal inbjudna, max femtio pers, och vi visar som avslutning på kvällen. Jag tänker att det kommer vara lite som vår första visning, säger Hanna Rudebeck.
 
I samband med visningen på modeveckan ska Nhorm även lansera sin webbshop. Där kommer de att sälja plagg från kollektionen – men också t-shirts och hoodies med Nhorm-tryck. Förhoppningen är att inleda ett samarbete med sömmerskepoolen Stitch i Lund framöver.
– Nu är egentligen första gången vi testar säljdelen ordentligt. Nu ska vi få upp vår webbshop och ha produkter i lager. Det har varit viktigt för oss att få ta tid på oss och växa långsamt – men nu är vi redo, säger Hanna Rudebeck.
FAKTA

Nhorm

Grundat av Mathilda Nilsson och Hanna Rudebeck 2011. Duon hade sin första visning 2014.

Visar sin vårkollektion under Stockholms modevecka den 28 augusti. Visningen anordnas tillsammans med den kreativa plattformen Amaze och samtidigt släpper stylisten Nicole Walker ett fanzine.

Vinnare av Nöjesguidens Malmöpris 2018.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.